1. 21/07/2019

    Wíl het publiek wel dat Tomorrowland verandert?

    Als je kan kiezen tussen een deejay en een prins, moet je een ezel zijn om voor die eerste optie te gaan.

    Wie zijn wij? Eenmaal aangekomen aan het podium van Oscar & The Wolf werd duidelijk dat de meerderheid hier voor de platenruiter kiest en niet voor de zanger. Voor de slechte verstaander: er was weinig volk komen opdagen bij de show van Max Colombie. En als buitenlanders met één Belgische microbe in aanraking zouden moeten komen, was het wel deze.

    Colombie was vintage Colombie: half Aladdin, half Dennis Black Magic. Een semi-creep met gouden heupen en popsongs aanstekelijk als vers opgelopen gonorroe. Wat Oscar en co op Tomorrowland brachten was opnieuw het ontkurken van een fles grand cru. Je kon er weinig tot niets op aanmerken, alleen zonde van de magere opkomst, met vooral Vlamingen in het publiek.

    Na Young Thug was Oscar & The Wolf de tweede liveact van de avond waar geen haan naar kraaide. Je begint je er vragen door te stellen. Moét Tomorrowland wel veranderen? Willen de People of Tomorrow dit wel horen? Je zou denken van niet.

    © Stefaan Temmerman
  2. 21/07/2019

    Het beeld dat blijft verwonderen

    © Stefaan Temmerman
  3. 21/07/2019

    Dimitri Vegas & Like Mike: weerzien van een vriend

    Was Tomorrowland een van de 196 erkende landen – als zélfs Djibouti dat is – dan hadden Dimitri Vegas & Like Mike zonder twijfel een verblijfsvergunning aangevraagd. De Schorre kent geen geheimen meer voor de broers Thivaios en dat was eraan te zien: de meute links, rechts, voor en achter het podium volgden zonder weerwerk de orders die Like Mike door de boksen jaagt.

    Een set van Dimi en Mike missen is niet het einde van de wereld. Je kan zó voorspellen waar en wanneer er gepiekt zal worden. ‘The Hum’ en ‘Arcade’ zijn intussen incontournable in het land van de boem en klets. Ook niet onbelangrijk: de formule blijft na al die jaren aanslaan, zo bewees de niet zo bescheiden respons. En boven op de berg aan de Main Stage was het – vooral ’s avonds laat – een ervaring om zo’n grote groep mensen tekeer zien gaan alsof de Maya’s de wereld morgen naar de kloten zouden helpen.

    Dimitri Vegas & Like Mike fietsten van Oasis naar de Vengaboys, terwijl honderd meter verder Netsky speelde en Oscar & The Wolf de keet zou afsluiten. Al dat talent van eigen bodem. Daar mag een mens tróts op zijn. 

    © Stefaan Temmerman — 20190720 Boom Belgium: Tomorrowland 2019
  4. 20/07/2019

    Zo danst Tomorrowland de nacht in

    © Stefaan Temmerman
    © Stefaan Temmerman
  5. 20/07/2019

    Young Thug: met forfaitcijfers verloren

    Tomorrowland wil niet langer uitsluitend het gebied van de beats en blieps bestrijken. Ze willen ook pop en rap veroveren, wat de huidige verhoudingen in de programmatie verklaart. Met Bebe Rexha kregen de People of Tomorrow gisteren een popster, Young Thug kwam de belangen van de rap behartigen.

    Ze hadden betere een andere ambassadeur op de vlieger naar Boom gezet. Young Thug was het type rapper dat zijn micro meer niet dan wel gebruikt. Als hij dan eens een poging tot mompelen ondernam, hing je nog geen milliseconden aan zijn lippen én werd hij in decibels overklast door zijn eigen deejay. Je-m’en-foutisme is zijn ding, maar die houding werkte op Tomorrowland vooral tégen hem. Iemand in het publiek nam het woord lame in de mond. Vrij vertaald: kutzooi. Het was niet anders.

    Kiezen is verliezen. Op de tweede dag van Tomorrowland stond je voor meerdere dilemma’s. Het eerste: Young Thug meepikken of voor Lost Frequencies (met zijn livegroep) gaan. Gekozen, met zware forfaitcijfers verloren.

    © Stefaan Temmerman