Het iconische Nacohuisje is na zeventien jaar terug in Amsterdam
Sinds 2004 was het Nacohuisje niet meer te bewonderen in de hoofdstad, maar daar kwam vandaag verandering is. Nadat het op een schip was getakeld, werd het langs de NDSM-werf over het IJ teruggevaren naar Amsterdam-Centraal.
Zeventien jaar lang stond het boothuis in de Zaanse Achtersluispolder. Hier werd het de afgelopen vijf jaar gerestaureerd met behulp van crowdfunding. Door gulle gevers is het gelukt om het rijksmonument te behouden en een nieuwe plek te geven. Het huisje wordt nu een opstappunt voor museumboten die onder andere de Hermitage, Artis en de Hortus aandoen.
Het pandje stond 85 jaar achter het Centraal Station, maar moest wegens de uitbreiding tijdelijk wijken. In 2004 werd het naar Zaandam verscheept, op voorwaarde dat de gemeente het uiteindelijk terug zou plaatsen.
Het Nacohuisje werd in 1919 ontworpen door Amsterdamse Schoolarchitect Guillaume la Croix. Bij het houten gebouwtje met een oppervlakte van 140 vierkante meter op betonnen palen, konden passagiers bij rederij Koppe kaartjes kopen voor de boot naar Marken.
In de jaren zestig kwam het in bezit van de scheepvaartafdeling van de Noordhollandsche AutoCar Onderneming (Naco), vandaar de naam, dat later opging in Connexxion.
Werknemers van bedrijf BFAS aan het IJ hadden maandag een mooi uitzicht op de terugplaatsing van het huisje. Zeventien jaar geleden zagen ze het vanaf daar weggevaren worden; vanaf vandaag hebben ze het weer dagelijks in het vizier.
Straatkunstenaar Fake vraagt met ‘Code Zwart’ aandacht voor de zorg
‘Code Zwart’ heet dit kunstwerk van een verpleegster met paarse handschoenen voor haar gezicht, dat sinds dinsdag te zien is in de Sint Nicolaasstraat. De Amsterdamse straatkunstenaar Fake maakte het werk met stencils en spuitbussen. "Ik heb het gemaakt voor de situatie waar we in zitten, code zwart. De zorgmedewerkers over de hele wereld staan zwaar onder druk en in twee jaar tijd is hun situatie niet veel veranderd," zegt de kunstenaar.
Dertig rennende Freddie Mercury's vragen aandacht voor gezondheid van mannen
Goed nieuws voor iedereen die woensdagavond een groep Freddie Mercury's door de stad zag rennen: je hallucineerde niet. Dertig hardlopers kropen op Mercury's sterfdag in de huid van de Queen-zanger om met een run van 5 kilometer aandacht te vragen voor de gezondheid van mannen.
Zaterdag 27 november zou eigenlijk de negende editie van de Movember Run Amsterdam plaatsvinden in het Vondelpark, maar die werd door de corona-onzekerheid afgelast. Wel wordt er een virtuele run georganiseerd met ruim honderd deelnemers. Zo is er inmiddels al meer dan 14.000 euro ingezameld voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker en - dit jaar in het bijzonder - de geestelijke gezondheid van mannen.
Een groep fanatiekelingen wilde iets extra's doen en organiseerde de Mercury-run. "We twijfelden of dit thema wel het juiste was, aangezien Freddie niet is overleden aan dezelfde oorzaken als waarvoor Movember campagne voert," vertelt oprichter Hendrik Nuyens. "Toch is er een belangrijke parallel: mannen praten over het algemeen niet over (mentale) gezondheidsproblemen. Dat taboe moeten we wegnemen, want het leidt er vaak toe dat ernstige problemen pas in een vergevorderd stadium ontdekt worden en dat maakt de behandeling des te moeilijker."
Freddie Mercury overleed in 1991 op 45-jarige leeftijd aan de gevolgen van aids.
Reuzenpompoen is topvermaak voor olifanten in Artis
De reuzenpompoen van 530 kilo die eerst aan het Singel lag is nu een welkome traktatie voor de Aziatische olifanten in Artis.
De olifanten weten wel raad met de gigantische vrucht. Ze slaan meteen toe en zetten hun gewicht erop om het ding in stukken te breken. De dieren doen qua gewicht niet onder voor hun cadeau: het jongste olifantje van de groep is al zwaarder (zo'n 600 kilo) dan de pompoen zelf.
De pompoen was door initiator Arie (56) bij het Singel neergelegd om te voorkomen dat mensen er afval op straat gooien: “Iedereen lijkt nu de pompoen er staat de tuin te respecteren en daar geen afval meer te dumpen, zelfs dronken toeristen,” zei hij eerder tegen Het Parool. “In het voorjaar staat het er vol met tulpen, nu met pompoenen.”
De monsterpompoen is in het oosten van het land gekweekt, aldus Arie, bij het Nederlands kampioenschap pompoen kweken.
‘Stortstunt’ op het Museumplein: 10.000 kilo aan elektronisch afval
Magnetrons, printers, gigantische koelkasten. Op het Museumplein staan sinds acht uur twee blauwe containers vol e-waste, oftewel elektronisch afval. Dagelijks gooien we in Amsterdam 10.000 kilo e-waste weg, terwijl veel onderdelen nog te hergebruiken zijn.
Tom Leenders (33), medeoprichter van het duurzame koptelefoonmerk Gerrard Street, staat met zijn armen over elkaar voor de containers. In samenwerking met E-Waste Race organiseerden zij deze stortstunt om aandacht te vragen voor de hoeveelheid onderdelen die we onnodig weggooien. Deze berg afval is voor een deel opgehaald door basisscholen en blijft tot vier uur staan.
In de huidige wegwerpmaatschappij betekent een kapot onderdeel volgens Leenders vaak dat het gehele apparaat moet worden vervangen. “Terwijl er genoeg onderdelen zijn die gewoon naar behoren werken. Accu’s, printplaten, kabels, noem maar op. Het merendeel van al deze apparatuur wordt verbrand. Met een mooi woord noemen we dat thermisch recyclen.”
De actie is volgens hem niet bedoeld als wijzende vinger naar de consument. Het ligt volgens Leenders eerder aan producenten die producten zo ontworpen dat ze telkens moeten worden vervangen. “Jaarlijks gooit Nederland 80 miljoen kilo e-waste weg. Als je zo'n getal leest kan je je daar geen beeld bij vormen, daarom laten we de Amsterdamse e-waste van één dag zien.”
Namens E-Waste Race is Pepijn Rademakers (31) aanwezig. E-Waste Race is een organisatie die inzamelwedstrijden organiseert met basisscholen en lokale gemeenten. “Bij E-Waste Race focussen we wel echt op de bewustwording van de consument. Met onze acties door het hele land laten we zien dat dit zonde is van je grondstoffen.”
Van sokkel getrokken kunstwerk Fabiola in sloot teruggevonden
Het kunstwerk Fabiola dat deze week van de sokkel was getrokken, is teruggevonden. Het beeld lag in de blubber van de sloot in het Beeldenbos in Noord. De gemeente heeft het beschadigde beeld uit het water getakeld.
Aanvankelijk vermoedde Bert van de Kamp, van Stichting Beeldenbos Noord, dat het beeld was gestolen. Alleen de afgebroken sokkel was nog zichtbaar in de sloot. Maar toen een gemeentewerker op de bodem dregde, was het ineens raak: Fabiola lag verstopt onder het kroos en in de blubber.
Het beeld is behoorlijk beschadigd en volledig verzadigd met water. "Maar het lijkt hersteld te kunnen worden, de vorm is er nog," zegt Van de Kamp.
Hij is blij dat, hoewel beschadigd, het beeld terecht is. "Het symbool voor verdraagzaamheid komt terug!" Wie verantwoordelijk is voor de vernieling, is onbekend. Het beeld werd gemaakt ter ere van Peter Alexander van Linden die zich in Amsterdam als Fabiola ontpopte tot een flamboyante en kleurrijke verschijning in het Amsterdamse uitgaansleven, met name in de gayscene.
Meest esthetische Pridefoto verbeeldt 'subliem wat hopelijk vanzelfsprekend blijft'
Een opvallende compositie: op de voorgrond een klein kind, spelend met een schommel, en op de achtergrond een groep mannen gehuld in zwarte latex boxershorts en leren tuigjes. De plaat van Jan van Breda is een van de winnaars in de fotowedstrijd van de Pride.
Er werden ruim 13.000 foto's ingezonden voor de wedstrijd, waarvan er vijftig werden geselecteerd voor de buitententoonstelling in het Vondelpark. Een vakjury koos uit deze selectie drie winnaars.
De foto van Jan van Breda werd verkozen tot meest esthetisch. ‘Deze foto verbeeldt, in zijn compositie - kind op de voorgrond, mannen die zich voorbereiden op Canal Parade op de achtergrond, iedereen druk met z’n eigen bezigheden en fascinaties - subliem wat hopelijk vanzelfsprekend zal blijven: dat we, niet gehinderd door vooroordelen, en haast argeloos, allemaal naast elkaar mogen en kunnen bestaan,' aldus de vakjury. 'Daarmee is het ook een portret van een (gedroomde) vreugdevolle en zorgeloze toekomst.’
De andere prijzen – meest iconische en meest betekenisvolle foto – gaan respectievelijk naar Geert van Tol en Romy Fernandez. Van Tol legt met zijn foto een van de eerste Nederlandse homohuwelijken vast in 2001. Het beeld van Fernandez is gemaakt tijdens de Canal Pride in 2019. De vakjury noemt de foto ontroerend. 'Hier is de blik van de fotograaf allesbepalend. Ze zoomt - op deze Amnestyboot - in op die veelbetekenende tekst -‘I dream of kissing you in public’- in combinatie met de gezichtsuitdrukking van degene die het bord omhoog houdt: vastberaden, strijdbaar, verwachtingsvol - terwijl het zeer waarschijnlijk is dat in het land waar hij vandaan komt nog lang geen sprake is van de droom die hij hier levensvatbaar maakt.'
De winnende fotografen ontvangen 2500 euro en hun foto wordt opgenomen in de geschiedenisboeken.
Luchtfoto's: eerste zelfbouwers vestigen zich op Centrumeiland
Altijd al een woning willen bouwen in de schaarse ruimte van de stad? Op Centrumeiland op IJburg kan het. Daar wordt binnen acht jaar een complete woonwijk van 15 hectare uit de grond gestampt. De eerste bewoners namen vorig jaar al hun intrek, maar de bouw is nog in volle gang, zo is te zien op deze luchtfoto’s.
Centrumeiland is het grootste zelfbouwproject van Amsterdam: 70 procent van de 1500 woningen zal door mensen zelf worden gebouwd. Daarnaast komen er verschillende voorzieningen, zoals een basisschool, verpleeghuis en horeca.
Deze muurschildering is een reflectie van, en een eerbetoon aan de Indische buurt
Een prachtige muurschildering van kleurrijke vogels en bloemen prijkt sinds een paar dagen op de gevel van dit pand, op de kruising Molukkenstraat en Zeeburgerdijk. Kunstenares Irene Lopez Leon liet zich inspireren door het natuurlijke erfgoed van Indonesië en door de kleurrijke inwoners van de Indische buurt.
Het werk heet Magnetica en is een reflectie van, en een eerbetoon aan de kleurrijke en veelzijdige Indische buurt. Het kunstwerk is gemaakt in opdracht van Eigen Haard en Street Art Museum Amsterdam. Buurtbewoners konden meedenken over het kunstwerk.
'We hebben tijdens het schilderen zo veel verschillende mensen ontmoet uit de buurt die Irene kwamen bedanken, koffie kwamen brengen, foto’s maakten en ons omarmden,' laat het Street Art Museum weten. 'Alles wat Amsterdam en haar inwoners zo mooi maakt kwam terug in deze week: gastvrijheid, branie, af en toe een scherpe opmerking, geintjes en goede gesprekken.'
Rutte en De Jonge als Beavis en Butthead op NDSM-werf
De nachtclubs kunnen de deuren weer sluiten, de horeca gaat eerder dicht, en dat terwijl het er enkele weken terug nog op leek dat de maatschappij weer open kon gaan.
Niet iedereen kan sympathie opbrengen voor de beslissingen van het demissionair kabinet, zo blijkt uit deze muurschildering op de NDSM-werf. Rutte en De Jonge zijn afgebeeld als de hoofdrolspelers uit de serie 'Beavis and Butthead' die in de jaren '90 op MTV werd uitgezonden